preloader icon


Články

Články jsou seřazeny chronologicky od nejnovějšího po nejstarší


Tolerance alkoholu u cyklistů? Novela zvyšuje riziko lidských tragédií

Rozumný návrh?
Návrh novely zákona zdůvodnil Zdeněk Škromach mimo jiné tím, že stávající znění zákona znemožňuje plně využívat vinařských cyklostezek, které cíleně vedou vinohrady a v okolí vinných sklepů. Jakkoli se zmíněné zdůvodnění tváří na první pohled rozumně, ve skutečnosti je zcela „mimo mísu“.
Nejedná se totiž o zákon pro cyklisty na vinařských cyklostezkách, nýbrž o zákon, jenž se týká všech účastníků silničního provozu v celé České republice. A právě z tohoto úhlu pohledu musíme hodnotit, zda je návrh novely zákona pro společnost prospěšný, či nikoliv.

Sociální, nebo asociální?
Jako další argument zastánci novely hlásají, že požívání piva a vína v hospůdkách a restauracích má mimo jiné i sociální význam, že slouží i k sociálnímu zdraví. Nejsem abstinent, ani puritán, a také mám rád jižní Moravu a její skvělé víno, ale snažím si prakticky představit situace, které novela přinese. Ale také platí heslo, že alkohol je dobrý sluha, ale zlý pán a chování účastníků silničního provozu je velmi často asociální - agresivní a bezohledné. Pokud tuto situaci podpoříme legalizací podnapilosti, jsem přesvědčen, že nám alkohol ukáže, jak zlým umí být pánem.
No a další argument pro novelizaci, a sice že případné havárie, spojené s poškozením zdraví, nebo dokonce s úmrtím, se týkají takřka výhradně samotných cyklistů, takový argument považuji přímo za pomýlený. Cyklostezky jsou v mnoha případech využívány i chodci, třeba rodiči s dětmi, kteří jsou zde na procházce. A důsledky srážky maminky vezoucí kočárek s miminkem a opilého cyklisty si nechci raději ani domýšlet.

Černé statistiky
Novela navrhuje pro cyklisty toleranci 0,8 promile alkoholu, což jsou čtyři piva, nebo tři čtvrtě litru vína a lékařské stupnice to klasifikují jako opilost. Zkrátka od zdi ke zdi: nejdříve nula a nyní téměř legalizace trestného činu (jedno promile se pro účastníka silničního provozu už hodnotí jako trestný čin). Přitom statistiky nám jednoznačně dokladují, že v sázce jsou stovky zraněných a mrtvých.
V roce 2015 se uskutečnilo 93 000 nehod, z toho 3 300 pod vlivem alkoholu. Zraněno bylo 24 426 osob lehce, 2 540 těžce a usmrceno bylo 660 osob. Nejsou to jen čísla, ale za každým z nich je konkrétní lidská tragédie. A myslíte, že navrhovaná tolerance alkoholu tyto statistiky vylepší? Já ne.

Sečteno a podtrženo:
V silničním provozu nelze zvýhodňovat jednu skupinu před druhou. A při každé novelizaci zákona je třeba mít na paměti, že jeho součástí je trest a že konečným cílem trestu je kromě snahy o nápravu i ochrana společnosti před pachateli trestných činů.
Jsem přesvědčen, že zmiňovaná novela by v případě platnosti přinesla velké problémy na našich komunikacích, včetně zhoršení bezpečnosti cyklistů i dalších účastníků silničního provozu. Proto s ní nesouhlasím.

Jiří Carbol
senátor, člen Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí

převzato z časopisu Senát 4/2016





Vloženo: 22. 11. 2016 Přečteno: 1291x




Ing. Jiří Carbol
poslanec Parlamentu České republiky
Kontakty:
mobil + 420 777 646 632
e-mail: carbolj@psp.cz
Ing. Jiří Carbol - Facebook Ing. Jiří Carbol - Youtube Ing. Jiří Carbol - napište mi
Copyright © 2019 Jiří Carbol. Všechna práva vyhrazena.